Monday, May 26, 2014

పాటలు పాడడం మాటలు కాదు

పాటల ద్వారా గుర్తింపు తెచ్చుకోవాలన్న కోరిక పాడడం అంతో ఇంతో తెలిసిన ప్రతి వారికి వుంటుంది. పాత రోజులల్లో అయితే శ్రుతి శుద్ధంగా, లయ బద్దంగా పాడడం తప్పనిసరి. కానీ ఇప్పుడు ఆ బాధ లేదు. మనం ఏ శ్రుతిలో పాడినా సంగీత దర్శకుడు తనకు కావల్సిన శ్రుతికి మార్చుకోగలడు. లయ ఎక్కడ తప్పినా ఆ ఆడియో లేయర్ ని కొంచెం అటూ ఇటూ జరిపి లయకి ఎడ్జెస్ట్ చేసుకోగలడు. కాకపోతే ఈ సౌకర్యం ప్రతిభ అస్సలు లేకుండా ఎలాగోలా పైకొచ్చేద్దామనుకుని షార్ట్ కట్ లని ఆశ్రయించే వారి మాత్రం కోసం కాదు. కారాదు. 

ఇదంతా ఎందుకంటే - అసలు ప్రతిభ - అంటే శ్రుతి, లయ, గాత్రాల్ని అదుపులో వుంచుకోవడం, ట్యూన్ ని వీలయినంత త్వరగా గ్రాస్ప్ చేసి సంగీత దర్శలకు వారు కోరుకున్న రీతిలో అందివ్వగలగడం. దీనికి ఈ జనరేషన్ కి అర్ధమయ్యే ఉదాహరణ ఏమిటంటే - ఏక్ నిరంజన్ సినిమాలోఅమ్మా లేదు నాన్నా లేడు అక్కా చెల్లీ తంబీ ల్లేరు ఏక్ నిరంజన్ పాటలో గాయకుడు తన రెగ్యులర్ గొంతు తో కాకుండా పెక్యులర్ గా, ప్రత్యేకంగా వినిపించాలని మణిశర్మ అనుకన్నారు. ఆయన కోరుకున్నది కోరుకున్న విధంగా అందివ్వగలిగాడు రంజిత్. కనుకనే తర్వాత ఆయన మ్యూజిక్ ఇచ్చిన ఎన్నో సినిమాల్లో పాడే అవకాశాలు పొందగలిగాడు.

వీటన్నిటితో పాటు గాయకుడుకి ప్రత్యేకమైన గుర్తింపు తీసుకురాగల అంశం మరొకటుంది. అదే ... వాచకం ...!
ఈ తరం వారు వాడే భాషలో చెప్పాలంటే ... డిక్షన్ ... !! దీనికి ఆ తరం గాయకులు పాడే పద్ధతి గమనిస్తే చాలు. దేవదాసు లో పల్లెకు పోదాం పారుని చూద్దాం పాటలో ప్రొద్దు వాలే ముందుగానే ముంగిట వాలేము’ అని ఉంటుంది. అలాగే రాము సినిమాలోని రా రా కృష్ణయ్యా పాటలో గ్రుడ్డివాడు చూడగలుగు బృందావనం అని వుంటుంది. ఘంటసాలకి తెలుగు భాష క్షుణ్ణంగా తెలుసు కనుక రచయితలు అక్కడ ఎలా రాసారో అలాగే పాడేరు. అంతేగాని - ప్రొద్దు ని పొద్దు గా, గ్రుడ్డివాడు ని గుడ్డివాడు గా మార్చి పాడలేదు.

కానీ ఇవాళ సాహిత్యాన్ని వంట పట్టించుకుని పాడే గాయనీ గాయకులెంతమంది ? యధాతధంగా పాడితే చాలు మీనింగ్ లెందుకు అనే నిర్లిప్తతకి వచ్చేశారు. నిజానికి రచయిత అక్కడ ఏం రాశాడో, ఎందుకు రాశాడో, ఏ పదాన్ని ఎక్కడ ఎలా ఒత్తి పలకాలో తెలుసుకుని పాడితే పాట మరింతగా రాణిస్తుందన్న మౌలిక సూత్రాన్ని పక్కన పెట్టేస్తున్నారు. ఈ విషయాన్ని సినిమాల్లో పాడాలనుకుంటున్న ఔత్సాహిక గాయనీ గాయకులైనా దృష్టిలో పెట్టుకుని పాడితే వారికి మంచి భవిష్యత్తు ఉండి తీరుతుంది. ఉదాహరంకి సప్తపది చిత్రంలోని  గోవుల్లు తెల్లన పాటలో  తెల్లావు కదుపుల్లో కర్రావులుండవా ... కర్రావు కడుపునా ఎర్రావు పుట్టదా అని రాశారు వేటూరి.

కదుపు అంటే సమూహం. కడుపు అంటే అందరికీ తెలిసినదే. తెల్లటి ఆవులున్న మందలో నల్లటి ఆవులుండవా , నల్లటి ఆవు కడుపున ఎర్రటి ఆవు పుట్టదా అన్నది దాని అర్ధం. ఆ సినిమా వర్ణ వివక్షతకు సంబంధించిన చిత్రం కాబట్టి వేటూరి ఆ వాక్యాలను అంత నర్మగర్భంగా వాడేరు. ఇది తెలుసుకుని పాడేవాళ్ళు
ఎంతమంది ? కదుపు - కడుపు అనే పదాల్లోని శబ్ద సారూప్యాన్ని తెలివిగా వాడుకోగలగటం వేటూరి చమత్కారం. ఇలాటివి తెలుసుకోవాలి కదా ? కొంచెం తెలిసిన వాళ్ళని అడిగితే మురిసిపోతూ మరీ చెప్తారు కదా ? ఎవరూ దొరక్కపోతే నిఘంటువులున్నాయి కదా ? అర్ధం తెలుసుకొని పాడే వారి పట్ల సంగీత దర్శకులు చూపించే గౌరవం ఎంతో గొప్పగా వుంటుంది. ఇవేవీ పట్టించుకోకుండా తెల్లావు కడుపుల్లో కర్రావులుండవా ... కర్రావు కడుపునా ఎర్రావు పుట్టదా అని పాడేస్తున్నారు చాలా మంది ఔత్సాహిక గాయనీ గాయకులు.

ఈ సందర్భంగా ఎవరికీ తెలియని ఓ విషయం చెప్పాలి.  రచయిత చంద్రబోస్ - ఇవాళ్టికీ ప్రతిరోజూ నిఘంటువు తీసి తనకు తెలియన్ ఓ పదాన్ని తీసుకుని- దీన్ని ఎవరైనా ఎక్కడైనా వాడేరా ... వాడితే ఎలా వాడేరు ... లాంటి పరిశోధనని క్రమం తప్పకుండా చేస్తూ ఉంటారు. రచయితగా ఇంత సక్సెస్ చూశాక కూడా ఇంత శోధన, సాధన అవసరమా అని మనకనిపించొచ్చు. కానీ అవే ఆయనకి రకరకాల ప్రయోగాలు చెయ్యడానికి ఉపయోగపడుతున్నాయని గ్రహించాలి.  కాబట్టి ఏ ఫీల్డ్ కి్ వెళ్ళాలనుకున్నా అందుకు సంబంధించిన విషయ సేకరణ, అది ఎంత వరకు కరక్టు అనే శోధన, అక్కడితో ఆగిపోకుండా అందుకు తగ్గ నిరంతర సాధన వుంటే మన స్థానం ప్రత్యేకంగా వుంటుంది. అసలది మన కోసం కాసుకుని కూచుంటుంది కూడా ... !!!

Sunny Leone seduces in saree in a Punjabi Video!

Sunny Leone the hot and sexy actress after making waves in porn films and attending stardom in Bollywood thanks to the success of JISM 2 and RAGINI MMS 2 is creating storm in other parts of the nation. After signing Telugu film CURRENT THEEGA, Tamil movie VADACURRY, Marathi film 'VULGAR ACTIVITIES INCORP' she has now signed a Punjabi Video.


According to reports she can be seen sizzling in a non filmy Punjabi pop music video Saree Wali Girl… with Punjabi pop star Girik Amin. The highpoint of the video is that unlike her seductive western attire Sunny Leone is unleashing sensation in the typical Indian outfit wearing a sari. A teaser of the video has been released by Sony Music on You Tube and has received a massive 1,49,211 views within few days of its release.


The visually spectacular video captures the stunning beauty of Dubai and depicts Sunny Leone in a seducing red colour sari with golden color blouse. Excited about the song Sunny Leone in an interview said, “I was thrilled to do the song primarily because the song will bring me more closer to the Indians as I am wearing the traditional Indian sari.” 


Girik Amin, who came to fame with the mega hit video, ‘Take ‘Your Sandals Off…’ said, “The song Saree Wali Girl… portrays the hero’s imagination about the nature of girl he aspires. Hence Sunny Leone was the unanimous choice of the producers because the only girl that all the youth (and senior alike) in this nation are dreaming of is Sunny Leone.” 

Rajesh Roshan –The Untapped Composer - Part III

After the stupendous success of JULIE, the doors of stardom were thrown open to Rajesh Roshan and he gave a row of hits. Dev Anand gave him break in DES PARDES and continued in MAN PASAND and LOOTMAAR.

Listen to Rajesh Roshan Songs on Raaga.com

He established a great rapport with superstar Amitabh Bachchan in MR. NATWARLAL in which he skillfully used Amitabh Bachchan to sing his debut song as playback singer. Remember the hit song Mere paasaao mere dosto ek kissa suno…. Later the two gelled so well that Rajesh Roshan gave music in many of his movies like Mach gaya shor sari nagri re…. (KHUD-DAAR), Chukar mere man ko…( YAARANA), Tune mujhe pehchana nahi (DO AUR DO PAANCH), Dhoom Mache Dhoom (KALA PATHER).

Speaking about his closeness to Amitabh Bachchan, Rajesh Roshan in an interview said, “I and Amitabh Bachchan became great friends after our first movie (Mr. Natwarlal). In fact initially he was reluctant to sing the song but as the song was a good connection with the children, he obliged.”

He added, “However singing the song was a hard nut to crack for Bachchan sahib because number one it was his debut song hence he wanted to rehearse the song thoroughly so as to avoid bewilderment during the recording. Secondly since he was the superstar he was extremely busy. He was tied up with umpteen movies.”

Rajesh Roshan shared an interesting anecdote highlighting the pains and trails that Amitabh Bachchan underwent to record the song. He recalled, “As Bachchan Sahib was very busy with his shootings he told me that he wouldn’t be able to give me much time for rehearsal. Nevertheless he assured me that he will rehearse the song during the break-up time while shootings. However one day when he as practicing the song during the break up time for Prakash Mehra’s MUQADDAR KASIKANDAR, Mehra was a bit disappointed as he feared his movie will be in trouble. Interestingly Mehra himself minted money by exploring Amitabh’s singing ability in his next movie LAWAARIS. The song Mere Angane Mere Tumhara Kya kaam hai  … became the biggest asset for the movie.”

NOTE: In the next issue read about Rajesh Roshana and his association with his brother Rakesh Roshan and nephew Hrithik Roshan

How Manorama Rescued Snake Bite!

Veteran actress Manorama affectionately called as 'Aachi' in Tamil Film Industry needs no introduction. The Padma Shri award winner actress holds the distinction of having acted in 1,500 movies and 1,000 stage performances. She turns 71 today. Raaga.Com wishes her many happy returns of the day and reveals an interesting anecdote how Aachi survived from the bite of a poisonous Russell's viper.”

Listen to Manorama Songs on Raaga.com

Readers would be surprised to know that Aachi who is today hale and healthy would not have been among if her son had not treated her from the snake bite that she suffered during the shooting of the Tamil film KASTHURI MANJAL (1992).

Recalling the dreadful incident Aachi in an interview said, “I was shooting for the movie KASTHURI MANJAL in a forest. Hence the changing room was a makeshift shed. While changing I felt as if I was stung by an insect. I immediately alerted the unit but to my horror the unit found a snake gliding out.”

She added, “The snake was identified as a water snake and killed. Hence we did not consider it seriously. My spot boy, who usually accompanies me sucked out the poison and applied bandaged. However when I reached home my son Bhupathi found me shrinking and breathless. He asked the incident and immediately called the film unit to produce the snake in front of him. When he saw the snake, it was the deadly Russell's viper.”

Later his son immediately rushed his mother to the hospital. The doctors had to inject four viral of anti snake venom to rescue her. 

What may stun readers further is that after recovery, when Aachi recovered she had to shoot a scene where she is bitten by a snake in the movie CHINNA GOWNDER (1992)!!!