Friday, July 4, 2014

ప్రముఖుల పంతాలు-పట్టింపులు - 1 (దాసరి నారాయణ రావు సినిమాల్లో నాగభూషణం ఎందుకు లేరు ?)

అలకలు, కోపాలు, పంతాలు, పట్టింపులు మామూలు మనుషులకే కాదు సెలబ్రిటీలక్కూడా ఉంటాయి. అట్టే మాటాడితే కొంచెం తీవ్రంగా కూడా ఉంటుంటాయి. కాకపోతే అవి బైటికి తెలియకుందా చాలామంది జాగ్రత్త పడుతూ ఉంటారంతే. అలా బైటికి తెలిసిన కొన్నింటిలో  కొన్ని :

దాసరి నారాయణ రావు సినిమాల్లో నాగభూషణం ఎందుకు లేరు ?


దర్శకుడిగా దాసరి తొలిచిత్రం ' తాత-మనవడు’ అందరికీ గుర్తుండే ఉంటుంది. అందులో గుమ్మడి చేసిన పాత్రకి మొదట నాగభూషణం గార్నే అనుకుని స్క్రిప్ట్ రాసుకున్నారు దాసరి నారాయణరావు. అందుక్కారణం లేకపోలేదు. నాగభూషణం ప్రధాన పాత్ర ధరించిన ’మహమ్మద్ బిన్ తుగ్లక్’ కి దాసరి మాటల రచయిత. అందులో నాగభూషణం గారికి దాసరి రాసిన డైలాగులు బ్రహ్మాండంగా పేలాయి. అప్పట్నించీ దాసరి అంటే ప్రత్యేకమైన అభిమానం చూపించేవారు నాగభూషణం. ఆ తర్వాత ఆయన నిర్మించిన ’ఒకే కుటుంబం’ సినిమాకి దర్శకుడు భీమ్ సింగ్ అయినా హిందీ సినిమా ఛాన్స్ లతో ఆయన బిజీ అయిపోతే - ఆ సినిమాకు అసిస్టెంట్ గా వ్యవహరించిన దాసరి మొత్తం దర్శకత్వ బాధ్యతలను నెత్తిన వేసుకుని సినిమాను పూర్తి చేశారు. దాంతో నాగభూషణం గారికి, దాసరి గారికి మధ్య సత్సంబంధాలు మరింత గట్టిపడ్డాయి.


ఆ బంధంతోనే ఆయన్నే ఆ పాత్రకు అనుకుని స్క్రిప్ట్ రాసుకోవడమే కాకుండా ’నేను నాగభూషణం గారిని అనుకుంటున్నాను’ అని నిర్మాత రాఘవకి ముందే చెప్పేశారు. ’సరే అలాగే ... మాట్లాడి రా ... ఆయన రెమ్యూనరేషన్ మనం ఇవ్వగలమో లేదో ... మన బడ్జెట్ కూడా చెప్పు’ అన్నారు రాఘవ. ఆనందంతో నాగభూషణం గారిని కలిసి తనకిలా డైరెక్షన్ ఛాన్స్ వచ్చిందని చెప్తూ, తియ్యబోతున్న కథని అందులో ఆయన కోసం అనుకున్న పాత్రని వివరించారు దాసరి. అంతా విని బావుందంటూ తన రెమ్యూనరేషన్ గురించి ఒక ఫిగర్ చెప్పారు నాగభూషణం. ’కరక్టేనండీ .... మా నిర్మాత అంత ఇచ్చుకోలేరు. మీరు నా కోసం ఒప్పుకుంటారని వచ్చాను’ అన్నారు దాసరి. ’అదేం కుదరదు గాక కుదరదు’ అంటూ తను చెప్పిన అమౌంట్ ఇవ్వాల్సిందేనని పట్టుబట్టారు నాగభూషణం. చేసేది లేక నిర్మాత రాఘవ దగ్గరికి వచ్చి జరిగింది బాధగా వివరించారు దాసరి. ’సరే ... నువ్వంత బాధ పడుతున్నావు కాబట్టి నేనొక ప్రపోజల్ చెప్తాను. ముందు నా బడ్జెట్ ప్రకారం ఇద్దాం. 


ఈ సినిమా కచ్చితంగా వంద రోజులాడుతుంది. ఆ  నూరవ రోజు నాడు నాకొచ్చే ప్రాఫిట్స్ లోంచి ఆయన చెప్పిన ఫిగర్ లోని బ్యాలెన్స్ ఇచ్చేద్దాం. ఇలా చెప్పి చూడు అన్నారు రాఘవ. ప్రాణం లేచొచ్చినట్టయింది దాసరి గారికి. ఆనందంతో వెళ్ళి నాగభూషణం గారికి చెప్పారు - వందో రోజున మీ ఫిగర్ బ్యాలెన్స్ ఇచ్చేస్తామన్నారండీ ఆయన అని. వంద రోజులాడక పోతే ? ’అన్నారు నాగభూషణం. దాసరికి షాక్. నోట మాటరాలేదు. మొదటి సారి దర్శకుడిగా ఛాన్స్ వస్తే ఆశీర్వదించి ప్రోత్సహించాల్సింది పోయి, ఇలా అపశకునం పలుకుతారేమేటి అని నొచ్చుకున్నారు. తలవంచుకుని వెళ్ళిపోయారు. రాఘవ గారికి జరిగిన విషయం చెప్పడం, మరేం ఫర్వాలేదని ఆయన వెన్ను తట్టడం, ఆ తర్వాత ఆ వేషానికి గుమ్మడి గారిని ఫిక్స్ చెయ్యడం, ఆ సినిమా సక్సెస్ అవ్వడం అన్నీ చకచకా జరిగిపోయాయి. 

కాలం ఎప్పుడూ ఒకేలా వుండదు కదా... దర్శకుడిగా దాసరి అంచెలంచెలుగా పెరిగి, పరిశ్రమలో తిరుగులేని స్థానాన్ని అందుకోవడం,  నాగభూషణం గారికి క్రమక్రమం గా వేషాలు తగ్గిపోవడం జరిగిపోయింది. ఈ సంగతి కూడా గమనించారు దాసరి. చాలా సార్లు ఈ సినిమాకి ఆయన్ని పిలుద్దాం అని నోటి దాకా రావడం, ఆ రోజు జరిగిన సంఘటన గుర్తొచ్చి మళ్ళీ మనసు చివుక్కు మనడం, అక్కడితో ఆగిపోవడం ... ఇలా గడిచిపోతూ వచ్చింది. అదెంత వరకూ వెళ్ళిందంటే - దాసరి కొత్త సినిమా ఓపెనింగ్ అయిందంటే ’అందులో మనకి వేషం ఉండదు లెండి’ అని నాగభూషణం గారే తన సన్నిహితులతో బైటపెట్టుకునే దాకా ... ! అది విని ’ఏదో పెద్దవాడు ...’ అనుకుని సర్దుకుపోయి పిలుద్దామని దాసరి అనుకోవడం, పిలిచే లోగా ఆ రోజు జరిగింది గుర్తుకు రావడం, మళ్ళీ మనస్సు చివుక్కుమనడం ఇలా ఇది నాగభూషణం గారి జీవితాంతం కొనసాగింది. నాగభూషణం మరణించారు. ఆయన అంతిమయాత్రలో దాసరి పాల్గొని శ్రద్ధాంజలి ఘటించారు. అన్నీ ఓ పద్ధతి ప్రకారమే జరిగేట్టు చూశారు. 


కానీ దాసరి సినిమాల్లో నాగభూషణం గారు వేషం వెయ్యకపోవడం మాత్రం చరిత్రలో ఓ చెప్పుకోదగ్గ విషయంగా మిగిలిపోయింది.

BEAUTY OF A ‘NAINA’

When we look at someone, don’t we always look at their eyes and talk? Eye contact is the most communicative non-verbal signal we all make a use of - so much that it sometimes conveys more about our thoughts and feelings than our words. As we all see in most of the movies, when it comes to the old game of love, the beauty of a woman must be seen in her eyes, because that is the doorway to her heart - the place where love resides. 

Listen to Naina Songs on Raaga.com

The eyes are clever little messengers- and can describe any feeling in the mind. The lyricists in Bollywood can’t stop reprising the word “naina” in their compositions. Here we give you the exclusive list of songs the magic word -

The song “Sapnon se bhare naina” from the movie ‘Luck By chance’ talks about the desire in humans’ life about chasing material desires in search of happiness. Rather adopting a philosophical mode, this song is good listen.“Tere Naina” from Chandini Chowk to China, talks about first love and desire- beautifully sung by Shankar Mahadevan and Shreya Ghoshal. This is ofcourse one song you should definitely sing for your lover!

“Tere Naina” from ‘My name is Khan’ is a beautiful rendition of all the emotions the eyes try to convey and the wonderment of blessings and secrets the woman holds. The song has a strong classical touch and ofcourse very appealing every time one listens to it!

“Naina tag lenge” from ‘Omkara’ talks about the deception the eyes can sometimes bring as they don’t differentiate between good and bad, loved ones and strangers causing heartache. Ofcourse we can’t agree less that ‘Eyes do all the talking’.

“Tose Naina ” from “Mickey Virus” is another beautiful song about new love. We suggest you sing this to one person you have a crush on. Extremely romantic and a sure shot success in the lover’s heart!

Tose Naina Laagey” from Anwar is perhaps one of the most mesmerizing songs. The song speaks of a spiritual connection between the star-crossed lovers from different backgrounds. A wonderful melody that it is, it definitely is our all-time favourite!

“Tere mast Mast Do Nain / Dagabaaz Re ” from Dabbang is about the realization of love. A wise choice that you could sing to your lover just after a small quarrel. There is a sure shot that you both will patch up!

‘MAYILE’ VAA

Our national bird is ofcourse one of the most beautiful birds in the entire wide world. The unique natural colours that makes it stand out of the crowd, the wonderful regions that it is spread in, the beautiful noises that it makes. It is ofcourse a wonder about how beautifully God has designed each of the living things! Well comparing a girl to a peacock can be considered as a compliment for sure! In tamil the word ‘mayil’ is used a lot in many songs, acting as a metaphor to the girl’s beauty, her unique qualities etc. Today at Raaga.com, we take a look at Tamil songs that places considerable importance on ‘Mayil’ and in a way compares the lady in lead with the beautiful bird.

Listen to Mayil Songs on Raaga.com

Rewinding way back to the black and white era, the song ‘Aadavendum mayile’ from the movie ‘Arunagirinaathar’ is a wonderful example. Although not entirely descriptive about the nature of the lady in comparison with the bird, the song uses the word ‘mayil’ in grand manner and talks about the beautiful ‘dance’ that a peacock is famous for. But the highlight here is the presence of the girl – so we could also take it as making a comparison between the ‘dance’.

A popular song is ‘Mayil pola ponnu onnu’ which totally fits the fact that a woman is being compared to a peacock – the characteristics perse. This song appears in the movie Bharathi. A romantic duet in Illayaraja’s music is ‘mayile mayile’ from the movie Kadavul amaitha media. This song brings out wonderful compliments that the man says to his girl, comparing her to the beautiful bird yet again. 

The movie Ragasiya police had the famous song ‘Mayil thogai alaithal’ – placing importance to one of the striking feature of the bird – its wings. In the song ‘Mayil irage’ from the movie Ah Aah, a romantic duet , there is emphasis on the slow and gentle nature of the bird’s features. The song ‘vellai mayil’ from Samar is one of the most seducing songs but for a difference talks about the vellai mayil – the peahen which essentially in the real sense is the female. But isn’t it an irony that women in songs have always been compared to the peacock and not the peahen?

BY THE BEACH

Beaches have been one exotic location that all directors have chosen to add that ‘glitz’ and ‘glamour’ to the song. The beach location by itself also adds the feel of romance and hence is even opted by directors to shoot a duet usually. Here is a peek into the best numbers that were shot in the beach.

Listen to Beach Songs on Raaga.com

If it is beach, we remember this one particular song of the real life couple – Surya and Jothika.Ofcourse the song created a ripple, thanks to the placement of the song in the movie – a smart move by gautham Menon and moreover , the well established on-screen romance –‘Uyirin uyire’ sung by KK is ofcourse a ‘win’ song!

If you thought of ‘hey goodbye nanba’ from the movie Ayutha Ezhuthu where we see Trisha and Siddharth on the screen. A romantic number for sure, peppy in terms of music – thanks to A.R.Rahman.Another recent song that we saw in Rahman’s music and Mani Ratnam’s direction was ‘moongil thottam’ which hit the screen last year. Sung by Abhay Jodhpurkar and Harini, the beach background set a right mood for this track.

Talking about romance, we cannot forget our chocolate boy who has contributed a lot in terms of the beach background. Well yes, maddy can be seen in romantic numbers like ‘mobile aaa mobile aa’, ‘mudhal mudhalai’, ‘september maadham’ etc.

Vaa Vaa anbe anbe’ is another wonderful listen, where we see Karthik and Nirosha romance in the beach in the movie Agni Natchathiram.

Another wonderful number is the song ‘uyirin uyire’ from the movie Thandavam which was released in the year 2012. Infact this song was also widely applauded for the background – the wonderful sand art that is showcased in the song, with actor Vikram and Anushka romancing in this song.

Beach Songs

1. Uyire Uyire 9. Enna Vilai
2. Uyirin Uyirae 10. Mun Paniyaa
3. September Madham 11. Mannil Indha Kadhal
4. Vaa Vaa Anbe Anbe 12. Jilla Vittu
5. Endhan Uyir Thozhiyae 13. Mudhal Mudhalai
6. Mobila Mobila 14. Nee Marilyn Monroe
7. Kodiyile Malliyapoo 15. Nee Malara Malara
8. Uyirin Uyire 16. Adi Athadi